čtvrtek 15. listopadu 2012

Kam zmizely "moje" Vánoce?

Na začátek mi dovolte malinko odbočit od tématu a podělit se s vámi o skutečnost, o které asi mnozí z vás nemají ani tušení. Víte, že pokud se nezmění přístup k pěstitelům kakaových bobů z Pobřeží slonoviny (odkud pochází cca 40% světové produkce této rostliny), hrozí, že v budoucnu budeme mít problémy s nedostatkem kakaových bobů na trhu (kvůli přechodu pěstitelů na lukrativnější plodiny a zvyšování spotřeby v zemích jako Indie, Čína apod) a  čokoláda, která je dnes v obchodech samozřejmostí, se stane drahým luxusním zbožím? 

Ach, ty vzpomínky...
Čas od času si vzpomenu na to, jak jsem jako malá milovala Vánoce. Nebylo to kvůli tomu, že jsem jako jedináček vždycky pod stromečkem našla spoustu nových hraček, ale protože jsem nasávala tu atmosféru, která tou dobou zavládla u nás doma. Tehdy jsem bydlela stále zčásti na vesnici u babičky, v údolí Vltavy, a naše rodina dodržovala spoustu zvyklostí. Před Vánoci jsme společně po večerech pekli cukroví podle rodinných receptů a domem tak, společně s větvičkami jehličnanů ve vázách, voněla vanilka, perník, oříšky a krásná malá červená jablíčka, která nám po rozkrojení měla věštit zdraví na celý rok. Nechyběla ani tajná výprava sněhem pro větvičku jmelí, nošení pamlsků pro zvířátka v lese i krmení sýkorek, a dalších opeřenců, na zahradě. Ve vaně se plácal kapřík Pepa Šupináč, nevědom si smutné skutečnosti, že se brzy seznámí s bramborovým salátem. Před Štědrým dnem pak přijeli příbuzní a vždycky přivezli nějaký ten mls, aby se pochlubili, co upekli. A když po dni plném pohádek zazvonil zvoneček a Ježíšek přinesl do pečlivě uklizeného obývacího pokoje stromeček a dárečky, byla to už jen poslední tečka za krásnými dny. 

Změna nemusí být vždy k lepšímu...
Než jsem stihla vychodit základní školu, většina těch zvyků se vytratila. Dokonce i o to kouzlo, které mělo předvánoční šmejdění po obchůdcích po tom nejkrásnějším dárku pro přátele, zatímco venku padaly vločky sněhu na osvětlené náměstí, mě obchodníci připravili, protože barevná světýlka, ozdobené stromečky a čokoládové postavičky na nás z výkladních skříní křičí už měsíce předem: "Budou Vánoce! Musíte nakupovat! Honem, honem, honem!" A lidé na to slyší a lidé z toho šílí. Bydlím kousek od obchodního centra a to se mění v dokonalý blázinec - a to máme prosím teprve listopad. Doba se změnila. Z Vánoc se postupně stala závodní dráha, jejímž vítězem se stává ten, kdo bude mít první napečené (nebo nakoupené) hromady cukroví, navařeno jídlo a připraveno dárků za tisíce korun, i kdyby si na to měl půjčovat peníze. Tak takové opravdu má být už napořád to kouzlo Vánoc? To už je vážně nejdůležitější to, aby pod stromečkem ležel nový mobil, počítač? A když tam nebude, protože rodiče si to zkrátka nemohou dovolit, tak Vánoce vlastně vůbec nejsou (teď narážím na slečnu, která mě k tomuhle článku inspirovala)

 No tak, drazí čtenáři, kdo mi poradí, kam se poděla ta opravdová podstata Vánoc a dárků, které měly být symbolem toho, že jste si na dotyčného vzpomněli a tím dárkem jste mu chtěli "dát kousek sebe"?

Víte, na co se letos těším? Na to, jak bude celým domem vonět cukroví a větvičky borovice. Na to, jak se s hrníčkem svařáku, ve kterém ještě bude plavat kousek skořice, zachumlám do deky a pustím si pohádky. Na Štědrovečerní procházku křupajícím sněhem. Na ten klid a pohodu, bez zbytečného nervování a shonu... A co si opravdu přeji k Vánocům? Aby ti, kdo rozbalí můj pečlivě zabalený balíček, měli opravdovou radost. Aby si ti, co se celý rok ohání v práci, odpočinuli. Abych aspoň chvilku strávila s těmi, na kterých mi opravdu záleží.






5 komentářů:

  1. já dorty taky nemusím :) ale baví mě číst si recepty,koukat na obrázky a tak..
    marcipán jsem si celkově hrozně zprotivila a stejně - to do zdravého stylu fakt nepatří :D
    milovala jsem krtkův dort :)
    teď si dám prostě radši ovoce
    a k tvému článku..
    taky mi chybí ta opravdová podstata,to natěšení,vzrušení...
    letos se na Vánoce vůbec netěším

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. neměla jsem moc času na přípravu :( jen jsem to vše smíchala a letěla na trénink,taky mám radši zeleninku čerstvou :)
      ale mraženou kupuju kvalitní - perfekcionistka jsem jen občas :P kytičky ale nevykrajuju :D

      Vymazat
  2. Vánoce mají svoje kouzlo, ale kvůli nákupu dárků a že v různých supermarketech už jsou adventní kalendáře, čokoládové figurky, ozdoby už na začátku Listopadu to není podle mě úplně normální.
    Ale na Vánocích miluju ty pohádky, cukroví, vůni v domě a teplo :)

    OdpovědětVymazat
  3. Uplně jsi mě Vánočně naladila, jak si představuju tu vůni cukroví :)
    Já miluji Vánoce z jednoho prostého důvodu - ten den je prostě ve vzduchu uplně jiná atmosféra, která v jiné dny v roce není.. Taková dokonalá, klidná, mírumilovná - prostě krása!
    Už se těším, jak aspoň jeden den hodín za hlavu všechny starosti a budu si užívat téhle atmosféry.. Bohužel, letos večer jdu do práce :( Ale až od devíti,takže to si stihnu tu atmošku pořádně užít :)

    OdpovědětVymazat
  4. já vánoce miluju :) máš hezký blog a na úvodní fotce ti to moc sluší, jsi tam roztomilá :) jsem tvojí novou čtenářkou.. ráda bych tě pozvala k sobě na blog kde probíhá giveaway :) a byla bych moc ráda kdyby si také patřila mezi moje čtenářky :) onlygirlnn.blogspot.com

    OdpovědětVymazat